PK Coach

Coaching en ondersteuning met behulp van paarden

Stress, overspannenheid en burn-out

Stress, overspannenheid en burn-out zijn veelgehoorde begrippen. Maar wanneer heb je nou last van stress? Wanneer ben je overspannen? En wanneer spreken we dan van een Burn-out?

Stress
Stress is eigenlijk niks anders dan prikkels die aanzetten tot een bepaalde actie. Af en toe stress is niet erg.

Een mooie omschrijving van stress: “Stress treedt op als de belasting groter is dan de belastbaarheid.”

Balans tussen de ‘ energievreters’ en de ‘energiegevers’ in je leven is erg belangrijk.

Overspannenheid
Als je langdurig wordt blootgesteld aan stress zonder herstelperioden (rust) kan dat leiden tot overspannenheid.

Je kunt last hebben van vermoeidheid, een verstoord slaapritme, prikkelbaarheid, niet tegen drukte en herrie kunnen, piekeren, je opgejaagd voelen, concentratieproblemen, vergeetachtigeid, spanningshoofdpijnen, emotionele labiliteit en minder functioneren op je werk.

Daarnaast kun je het gevoel ervaren dat je de controle verliest. Dat is vaak erg beangstigend.

Burn-out (chronische overspanning)
Indien je jarenlange roofbouw op je lichaam pleegt zonder herstelperioden kan een burn-out ontstaan. De klachten zijn hetzelfde als bij overspannenheid. Bij een Burn-out staan vooral klachten als extreme vermoeidheid en uitputting bovenaan.

Indien je klachten herkent is mijn advies om contact op te nemen met je huisarts en bedrijfsarts. Tegelijkertijd kun je ook contact met mij opnemen voor coaching & begeleiding.

Overspannenheid en burn-out voorkomen
Helaas komen mensen er vaak laat achter dat de energiebalans niet op orde is. Ze worden uiteindelijk ziek: het lichaam trekt aan de noodrem om verdere schade te voorkomen.

Ik pleit daarom ook voor 'preventieve stress begeleiding'. Dit is beter voor je lichaam: voorkomen is beter dan genezen.